G7, UN Environment und Ellen MacArthur Foundation: Plastik auf der Weltbühne der Politik

Diese Woche ist das Thema Plastik noch einmal eine Stufe höher gerückt auf der internationalen Agenda: Die G7 (bzw. in dem Fall minus zwei – USA und Japan) verpflichten sich in ihrer Ocean Plastics Charter u.a., dass Plastikprodukte bis 2030 zu mindestens 50 Prozent aus recyceltem Plastik bestehen sollen.

Allerdings greift diese grundsätzlich begrüßenswerte Initiative in vielerlei Hinsicht zu kurz. Es ist viel zu bequem, die Plastikkrise auf den Aspekt von Müll in den Weltmeeren zu reduzieren. Konkrete Ziele für die Vermeidung und Reduktion von Plastikmüll gibt es gar nicht. Problematische biobasierte Kunststoffe werden nicht ausgeschlossen und die Recycelbarkeit von Plastik nicht genau definiert. Und das alles ist natürlich freiwillig und lässt damit den großen Konzernen viel Luft und Freiraum, um unsere Gesellschaften und Ökosysteme weiterhin mit gigantischen Mengen an unnötigem Plastik zu fluten.

Mit diesen großen Konzernen ein paar große Schritte in die richtige Richtung gehen will die Ellen MacArthur Foundation gemeinsam mit UN Environment.  Als konsequenten Schritt zur Umsetzung ihrer Vision einer New Plastics Economy hat die Ellen MacArthur Foundation nun am Rande des G7-Gipfels angekündigt, dass sie daran arbeitet, eine neue Vision und Initiative zum Thema Plastik zu erarbeiten. Diese soll später im Jahr, vermutlich am Rande der Our Oceans Konferenz im Oktober in Bali, präsentiert werden.

A coalition of leading businesses and governments around the world is to be formed by the Ellen MacArthur Foundation, uniting efforts to tackle the global plastics pollution crisis. Working towards ambitious commitments, underpinned by common definitions and a united vision for action, it will build on the momentum created by the Foundation’s New Plastics Economy initiative.

Due to be unveiled later this year, this new coalition will address the root causes of plastics pollution, not just the symptoms, by focussing on key principles:

  • Problematic or unnecessary plastic packaging is eliminated through innovation and new business models
  • All remaining plastic packaging is reused, recycled, or composted in practice
  • All plastic packaging is made from as much recycled content as possible and free from substances of concern

It will take to the next level the work of the New Plastics Economy initiative in rallying businesses and governments around the world behind a shared vision of a circular economy for plastics. The initiative has already guided national and international plastics strategies, and has recently worked with 13 leading international companies in their efforts to achieve 100% reusable, recyclable, or compostable plastic packaging by 2025, and will now raise the ambition level even further.

Für ihr „Global Momentum“ arbeitet die Ellen MacArthur Foundation mit 13 großen Konzernen zusammen:

 

 

Greenpeace, als Teil der Break Free From Plastic Bewegung, begrüßte grundsätzlich die Initiative, merkte aber kritisch an:

„It is important for businesses to move beyond what is easy and convenient. They must recognize that while better recycling is important, we cannot simply recycle our way out of the plastics crisis we are facing today. The sheer scale and volume of plastic production, predicted to quadruple by 2050, prevents us from solving this through recycling efforts alone. To make real progress on the plastic pollution issue, corporations must fully acknowledge that the root of the problem is the throwaway culture they perpetuate, and that the immediate reduction of plastic production and consumption is essential. Real corporate leaders must embrace transparency and publicly report on their annual production, reduction, reuse, recycling, and disposal numbers for each type of plastic. Leaders must step forward to create a plastic footprint reduction policy with clear targets and timelines, prioritizing reuse and the elimination of the most problematic and unnecessary throwaway plastics over recycling. And finally, real leaders must invest heavily in reusable packaging and new delivery systems — because these corporations have the resources to innovate toward a plastic free future.“ (Greenpeace plastics campaigner Graham Forbes)

Und eine „plastic free future“ (Greenpeace / Break Free From Plastic) ist eben doch etwas ganz anderes als „a plastics system that works“ (New Plastics Economy)… Es lohnt sich also, genauer hinzuschauen, wenn Plastik die Weltbühne betritt!


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